BeğenmedimYetersizİdare Ederİşime yaradıMükemmel (6 kişi oy kullandı. 5 üzerinden ortalama puan 4.33, oy kullanmak istemez misin?)
Loading...
İncelemeler Teknoloji Uygulamalar

Yaani’yi Yerli Yapmayan Sebepler

Büyük umutlarla ortaya çıkan, duyurulduktan sonra sadece 1 hafta içinde devreye alınan Yaani arama motoruna CEO’sundan, haber sitelerine herkes “yerli” tabiri ile seslenmektedir. Çıktığında “Acaba bu da mı kopyalanmış?” diye merak eden herkes yazılımın kaynak kodlarına göz attıklarında hayal kırıklığı yaratan sonuçlar almışlardı. Bu sebeple biz de Yaani’yi Yerli yapmayan sebepler başlığıyla bu hayal kırıklığı yaratan durumları inceleyeceğiz.

Yaani’nin İstatistikleri

Turkcell tarafından yayımda olan Yaani, tüm Turkcell kullanıcılarına arama motorlarını kullandıklarında çeşitli promosyonlar ve avantajlar sağlıyorlar. 2017’nin Ekim ayında sadece mobil uygulama ile arama motoru görevi görmekte iken Nisan 2018 sonu itibariyle tüm platformlarda kullanıcılara hizmet vermekte.

Toplam aktif kullanıcısının 2 milyonu aştığı dile getirilen Yaani’de 150 milyon arama yapılırken mobil uygulaması da 4 milyon indirilmiş. Şüphesiz tüm platformalarda kullanıcılar ile yeni buluştuğunu düşünürsek aktif kullanıcı ve arama sayısı da kısa sürede daha yüksek rakamlara ulaşacak gibi gözüküyor.

Yaani'yi Yerli yapmayan sebepler yaani özellikleri

Yaani Neden Yerli Değil?

Yaani’nin yerli olamamasının başlarda tek sebebi bulunmakta iken yayımlanmasından günler geçtikçe kullanılan sistemin halî hazırda yabancı bir serviste tercih edildiğini bile görebilmekteyiz. Dilerseniz bu sebepleri listeler halinde sunalım.

Arama Sonuçları Google’dan

Türk yazılımcıların ve SEO’cuların Yaani yayımlanır yayımlanmaz ilk soruları acaba sıralama verilerini kendi algoritması ile mi oluşturuyor, yoksa diğer servislerden mi alıyor oldu. Nitekim bu tarz şüphelerin araştırılması sonucu kaynak kodunda Google API’nın kullanıldığı tespit edildi. Bugünlerde o kısmı şifrelemiş olsalar da sıralamalarda pek bir şey değişmiş olduğunu sanmıyoruz ve pek değişmiş gibi de gözükmüyor.

Bu konuda arama motorları sıralamasında yerel kısımda kullanılırlık ve popülerlikte ikinci sırada yer alan Yandex bile Google’nın sıralama algoritmasından faydalanmasını göz önüne aldığımızda aslında biraz şans tanımak gerekli diye düşünülebilir.

Tasarım da mı daha neler?

Arama sonuçlarında biraz süre tanınması elbette çok doğal fakat Yanii tasarımsal ve fonksiyonel anlamda da yerel ve özgün değil. Sadece duyurulması sonrası 1 haftada piyasaya sürülen Yaani’nin sistemi tamamen http://us.ntent.com/ adresinden alınmış. Alınan sitenin alexa değerlerine ve kullanımına göz atıldığında ise oldukça kullanıma sahip bir adres olduğu da gözümüze çarpıyor. Bu adresin yerli olarak bahsedilen Yaani’den önce de aktif olması.

Neden Yerli bir şeyler üretemiyoruz?

Ülkede yerlileşme sevdasının oluştuğu 3-5 senedir ortaya çıkan onlarca, yüzlerce proje “yerli” imzası ile ortaya çıkarken, bunlar genelde sadece söz olarak kaldı. Asıl yerli olan projeler yatırım alamazken, yatırım yapabilme potansiyeli bulunan firmaların elinde yerli olmayan sistemler olunca tamamen özgün bir şeyler ne yazık ki kullanıcıların huzuruna sunulamadı.

Yazımızda Yaani’yi Yerli yapmayan sebepler üzerinde durduk. Yazı hakkında görüş, öneri ve tavsiyelerinizi yorum alanından belirtebilirsiniz. Türk Telekom kullanıcısı iseniz hemen internet hızlandırma teknikleri başlıklı içeriğimize göz atın!

Ahmet Onur

2012 senesinde başladığım ve hala aktif olarak yer aldığım web alanında; front-end, back-end kodlamaları, tasarım ve makale yazarlığı yapmaktayım. Web alanında çok yönlü bir eğilim sergiliyorum. Leadfure markası ile pazarlama, web hizmetleri ve onun adı altında kurduğumuz birçok proje üzerinde çalışmalarımız devam ediyor.

9 yorum mevcut.

yorum yapmak için buraya tıklayın.

  • Yaani’den beklentim çok büyüktü taa ki kaynak kodlarında Google API’si görene kadar.

    • Hepimizin öyle. Ben halen şans veriyorum ama kendi veri sistemini kurması şart. Bu şekilde Yandex çok ilerledi ama Rusya’nın politikaları ve ek servisleri sayesinde.

    • O Google API’den kaynaklanıyor. Yandex sonuçlarınız ile Yaani sonuçlarınız eşittir. Yandex’in de Google API kullandığını hepimiz biliyoruz. Zaten kaynak kodlarında da görülebileceği üzere başlarda bu kanıtlanmıştı. Şuan sadece şifrelemişler. Google zaten hiçbir zaman kendi sonuçlarını kimseye vermez. Birkaç faktörün devre dışı bırakılması ile Google API yayımlanmış, böylece hem Google’dan veri çekilerek kendi popülerliğini arttırıyor, hem de kendi sonuçlarını yine kendine saklayabiliyor.

      • Yandex Google API’mi kullanıyor hocam bunu kim biliyor ilk kez duyuyorum 7 Yıldır Web sektörü içerisindeyim şaşırtıcı bir bilgi. Yandex kendi yapay zekası ve alt yapısıyla hizmet veriyor. Google Api’yi kullanmıyor. Hatta kendi aramalarını iyileştirmek için ziyaretçilere para ödediği sistemleri var, yapay zekasını geliştirmek ve kullanıcı odaklı yapmak için kullanıcılarına para ödüyor. Ne diye Google’ı iyileştirmek için kendisi harcama yapsın?

        • Öncelikle Merhaba Engin Bey,
          Konuyu açmak gerekirse Yandex 0’dan gelişim gösteren bir arama motoru değil. Başlangıcı Yaani’nin şuan yaptığı gibi Google API’si ile özdeşleşmekte. Her sonucunu Google’dan almıyor elbette. Kendi algoritmasını yavaş yavaş geliştirerek, Google’ın sonuçlarının yerine koyuyor. Bu da hala o API’nın kullandığını gösteriyor. Tamamen sonuçları çekmiyor, hatta yandex webmaster tools’dan sitenizi taratma imkanına ve bunu gözle görebilme imkanına sahipsiniz fakat kendi algoritmaları bu alanın devi olan Google’ın yardımı olmadan herhangi bir sıralama faktörünü sağlıklı gösteremez ve çok kolay manüple edilebilir. Asıl önemli olan nokta bu arama sonuçlarıyla kendi sonuçlarını değiştirmeye yönelik çalışmalar yapması. Google API de bize backlink konusunda sıralama faktörü sunmuyor. Web sitelerinin içerik dizaynı, içerik kalitesi gibi şeyler esas alınarak sağlanıyor.

  • Yaani’nin tam anlamıyla yer olmadığını tespit edilip, bir yerlerde yazılırken hala neden Türkiye’nin arama motoru, yerli gibi lanse ediliyor?

    Bir nevi toplumu kandırmaca mı? Gerçi, hangi sistemi kullandığı çok önemli mi? Sağladığı avantaj ve Türkçe olanaklar ile bir farkındalık oluşturmak da bir nebze olsun önem teşkil etmez mi? Yaani bünyesinde bir takım gelişimler, pazarlama vb. söz konusu olacak ve ülke ekonomisine katkı sağlayacak ise hangi API veya arama sistemi kullandığı çok önemli mi?

    • Elbette, bunlar göz ardı edilemez şeyler. Hemen herhangi bir kuruluşun bugün yerli bir arama motoru üretmesi beklenemez, beklenmemli ancak insanların, geliştiricilerin serzenişte bulunduğu noktalar tamamen vizyonsuzluktan kaynaklanıyor. Yani siz neden daha mükemmel, kendi ürettiği yapıya bağlı binlerce servis varken; tıpatıp aynısı özgünlük ve herhangi bir vizyon bulunmadan üretilen ve üzerine yerli olarak lanse edilen şeylere geçesiniz ki. Oralarda oluşturulan hesaplar vs. spam olmaktan öteye geçemiyor malesef. Geleceğe yönelik hedeflerin planlanması biraz daha açık ve seçik olsa, ortaya konan yerlileşme veya millileşme vizyonu da gerçekten beklenildiği gibi özgün ve yaratıcı projelerle olsa; ilk bunun arkasında duracak kişiler biz geliştiricileriz.

      Bugün neden kendi ülkemizin suncularında yer alan email servisleri kullanmak yerine gidip Google servislerini kullanalım mesela? Gerçekten ortaya konan vizyon ve geleceğe dair planlamalar düzgün ve yapıldığı/yapılacağı gibi lanse edilse; durum çok daha farklı noktalardan yorumlanabilir, desteklenebilirdi.